Nokia znovu licencuje svou značku: po HMD hledá nového výrobce smartphonů

Nokia hledá nového partnera pro licenci značky po ústupu HMD. Co bude dál?

Nokia po letech, kdy se soustředí hlavně na sítě a patenty, znovu rozvířila vody mobilního trhu – veřejně hledá „velkovýrobce mobilů“ ochotného licencovat její značku. Impulsem byla odpověď komunitního manažera na Redditu, kde potvrdil zájem o nové partnerství poté, co spolupráce s HMD Global postupně utichá.

Dohoda s HMD, která od roku 2016 vyráběla smartphony i tlačítkové telefony se jménem Nokia, má podle dostupných informací vypršet v roce 2026. HMD už přitom prodává telefony pod vlastní značkou, což naznačuje rozchod, jenž probíhá delší dobu.

Zda Nokia zvolí etablovaného hráče typu TCL či Motorola, nebo nováčka podobného někdejšímu HMD, je zatím otevřené. Jisté je jediné: síla brandu Nokia stále rezonuje – a firma ji chce monetizovat bez návratu k vlastní výrobě.

Licencování není pro Nokii nic nového. Jméno finské legendy už nesly televize Streamview, sluchátka RichGo či notebooky OFF Global – většina těchto kontraktů však skončila, což může signalizovat „úklid“ a hledání ucelenější strategie.

Z obchodního pohledu jde o pragmatický krok: Nokia drží rozsáhlé patentové portfolio (zejména v oblasti 5G) a licencování značky či technologií jí přináší stabilní příjmy bez rizik výroby. Nový partner tak získá marketingovou hodnotu ikonického loga a přístup k know‑how, zatímco Nokia si udrží flexibilitu.

Pokud se dohoda podaří, můžeme čekat spíše cenově dostupná zařízení s globálním dosahem, než bombastický „vlajkový comeback“. V éře přesyceného trhu bude klíčové, zda nový výrobce dokáže spojit nostalgii značky s aktuálními trendy – od udržitelnosti po dlouhodobou softwarovou podporu.