Perplexity AI chce koupit Google Chrome za 34,5 mld. $ – plán, odvaha, nebo PR tah?

Perplexity AI rozčeřila technologické vody nečekanou nabídkou: chce od Google koupit Chrome za 34,5 miliardy dolarů – a to celé v hotovosti. Jde o nevyžádaný tah, který má firmě otevřít dveře k miliardám uživatelů a posílit její ambice v AI vyhledávání. Nabídka přichází v době, kdy Google čelí tlaku kvůli antimonopolním otázkám, takže diskuse o […]

Perplexity AI rozčeřila technologické vody nečekanou nabídkou: chce od Google koupit Chrome za 34,5 miliardy dolarů – a to celé v hotovosti. Jde o nevyžádaný tah, který má firmě otevřít dveře k miliardám uživatelů a posílit její ambice v AI vyhledávání. Nabídka přichází v době, kdy Google čelí tlaku kvůli antimonopolním otázkám, takže diskuse o případném oddělení Chrome nejsou jen teoretické.

Podle předloženého term sheetu Perplexity slibuje udržet Chromium jako open-source, během dvou let vložit 3 miliardy dolarů do spolehlivosti, výkonu a bezpečnosti a neměnit výchozí vyhledávač v prohlížeči. Cílem je zachovat volbu uživatelů a předejít obavám regulátorů.

Ačkoliv je Perplexity mladý hráč (s oceněním výrazně nižším než výše nabídky), firma tvrdí, že má závazky financování od velkých fondů a transakci je schopna plně pokrýt hotovostí. Zároveň potvrdila, že nabídka je skutečná, byť Google Chrome není oficiálně na prodej – proto mnozí mluví o „longshotu“ s výrazným PR efektem.

Strategický motiv je zřejmý: Perplexity rozjíždí vlastní prohlížeč Comet a přístup k více než 3 miliardám uživatelů Chrome by jí dal ohromný distribuční kanál pro AI funkce ve vyhledávání i prohlížení. Firma se profiluje jako alternativa k tradičnímu vyhledávání a transakce by dramaticky zvedla její viditelnost.

Realita však zůstává tvrdá: Chrome je ústřední součástí ekosystému Google i jeho AI strategie, a prodej je tudíž málo pravděpodobný. I kdyby k regulatorním zásahům nakonec došlo, právní bitvy by se táhly roky. Tato nabídka tak spíše tlakuje debatu o tom, jak bude vypadat budoucnost prohlížečů, vyhledávání a monetizace obsahu v éře generativní AI.

Z širšího pohledu jde o další signál, že AI startupy jsou ochotné hrát vysokou hru: rychle škálovat, jít po ikonických produktech a testovat hranice možného – ať už kvůli skutečným akvizicím, nebo jako strategické PR, které posune vnímání značky i vyjednávací pozici.