Konzolová grafika na mobilních telefonech? Ano nebo stále ještě ne?

Většinou, když se ohlašuje nový vlajkový telefon, tak jenom slyšíte „konzolová kvalita grafiky“. Nicméně konzole mají vždy lepší grafiku, proč tomu tak je? Podívejme se na čip Apple A10, který má 3.3 miliard tranzistorů a taková nVidia GTX 1050 má 3.3 miliard tranzistorů. Nicméně není to fér srovnání. Čip Apple obsahuje čtyřjádrový procesor v tomto […]

Většinou, když se ohlašuje nový vlajkový telefon, tak jenom slyšíte „konzolová kvalita grafiky“. Nicméně konzole mají vždy lepší grafiku, proč tomu tak je? Podívejme se na čip Apple A10, který má 3.3 miliard tranzistorů a taková nVidia GTX 1050 má 3.3 miliard tranzistorů. Nicméně není to fér srovnání.

Čip Apple obsahuje čtyřjádrový procesor v tomto rozpočtu tranzistorů. Abychom byli spravedliví, tak bychom museli porovnávat čip od AMD s názvem „APU“ což je kombinovaný čip CPU a GPU, podobně jako mobilní čip.

Konzolová grafika na mobilech

Konzolová grafika na mobilech

Třeba takový Xbox One má 5 miliard tranzistorů v APU jednotce, nový mobilní Ryzen čip je o něco menší a to 4.5 miliard tranzistorů. Apple A11 Bionic má 4.3 miliard tranzistorů.

Docela se už mobily blíží konzolím nemyslíte? Snapdragon 835 je docela malý a má pouze 3 miliardy tranzistorů, ale čip Kirin 970 je největší a má 5.5 miliard tranzistorů.

1310 GFLOPS s Xbox One

Ale Xbox One zvládá 1310 GFLOPS – miliard výpočtů za sekundu, zatímco Mali-G72 MP12 v Kirin čipu pouze 347 GFLOPS, což je pouhá čtvrtina. Adreno 540 v čipu Snapdragon 835 slibuje 567 GFLOPS, což je téměř polovina.

Co čip od Apple A10? Tam je to pouze 250 GFLOPS a čip A11 Bionic má být o 30% rychlejší.

Qualcomm demoes Epic Unreal Engine 4: mobile vs. PC rendering

Qualcomm demoes Epic Unreal Engine 4: mobile vs. PC rendering

Stále vidíme rozdíly mezi grafikou na konzolích, PC a mobilech. I přesto, že mají téměř stejný počet tranzistorů, tak mobilní grafika vypadá jinak. Když se ale na to podíváte z jiné stránky, tak třeba PC i Xbox One mají aktivní chlazení, načež telefony Pasivní.

Heat Pipe na Pixel 2 XL

Heat Pipe na Pixel 2 XL

Některé telefony používají Heat Pipe chlazení, to znamená, že teplo se rozprostře kolem telefonu, odkud vyzařuje ven. Neshlukuje se tak na jedno místo a čip se tak dostatečně chladí.

Nicméně nový čip od AMD Ryzen nabízí podobný výkon jako Xbox One a to 9 – 25 . Xbox APU je vytvořeno na 28nm procesu a Ryzen na 14nm zatímco mobilní čip má 10nm.

Výrobní proces a zmenšování čipu

Trik se snižováním výrobního procesu nebude fungovat dlouho. Výrobci ho využívají k tomu, aby zvýšili výkon a snížili spotřebu energie. Avšak Mooreův zákon je už téměř vyčerpaný a brzy se toto zastaví.

Vývoj procesu

Vývoj procesu

Důležitá poznámka k GPU Xbox, který běží na 32-bit FLOPS zatímco GPU typicky běží na 16 bitech. Nemá to vliv na FPS, ale pouze na kvalitu grafiky.